piątek, 27 marca 2015

Biała kiełbasa domowej roboty

 Zrobienie wbrew pozorom w warunkach domowych białej kiełbasy nie jest zbyt pracochłonne,cena praktycznie nie odbiega od tej sklepowej natomiast smakiem i jakością zdecydowanie ją przewyższa.Wiemy co jemy!


Przepis pochodzi z bloga Asi
Zastosowałam moje zmiany smakowe.








Składniki:


  • 1,0 kg chudej łopatki
  • 0,5kg boczku
  • 1,5 kg karkówki
  • 6 g cukru
  • 8 g czarnego mielonego pieprzu
  • 10 g majeranku
  • 8 ząbków czosnku roztartego z szczyptą soli
  • 51 g soli peklowej (może być zwykła)
  • 1,5 szklanki zimnej wody
  • oczyszczone jelito cienkie (Można je kupić w większości sklepów mięsnych lub na allegro).
 Ja kupiłam 15 metrów jelita. Zdecydowanie za dużo.Wyjęłam z opakowania kilka pasków  resztę  włożyłam do słoika szczelnie zakręciłam, będzie na następny raz. Tak przechowywane mogą w lodówce leżeć przez rok. Jelita przełożyć do miseczki i zalać ciepłą ale nie gorącą wodą.Wypłukać delikatnie z konserwującej je warstwy soli. Wodę z solą odlać,zalać jelita ponownie czystą,ciepłą wodą i pozostawcie w niej na pół godziny .Dobrze jest tez przepłukać je od środka.

Łopatkę przepuścić przez maszynkę na sicie o dużych oczkach . Karkówkę i boczek przepuścić przez maszynkę z drobnym sitkiem.

Obie masy mięsne połączyć, dodać wszystkie przyprawy i wodę. Wyrabiać masę tak długo, aż mięso będzie kleiste. Masę odstawić na ok doby do lodówki.   Nałożyć na maszynkę nasadkę masarską.Aby flak bez problemów z niej schodził proponuję posmarować ją delikatnie na całej długości olejem. Na nasadkę naciągnąć jelito

Następnie masą napełnić oczyszczone jelito  formując porcje kiełbasy. Przy napełnianiu uważać, aby do jelita nie dostało się powietrze.
Moim zdaniem skręcanie jelita w trakcie jego napełniania jest najprostszym rozwiązaniem zwłaszcza dla osób,które robią kiełbasę po raz pierwszy gdyż sami kontrolujemy zarówno wolną przestrzeń między poszczególnymi kiełbaskami jak i jego napełnienie.Zbyt gęste wypełnienie jelita farszem może spowodować przy skręcaniu jego pęknięcie.
Kiełbasę można zamrozić surową. Można ją sparzyć (ale nie gotować) w prawie wrzącej wodzie przez około 20 - 30 minut i tez włożyć do zamrażarki  













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz